American Motors
American Motors
Země původu: USA
Snaha úspěšněji vzdorovat konkurenci ( velké trojky ) automobilek General motors, Ford a Chrysler vedla r.1954 společnosti Hudson a Nash ke vzájemnému spojení. Jeho výsledkem se stala společnost American Motors Corporation, zkráceně označovaná jako AMC. Ještě před tím se oběma sesterským společnostem podařilo dosáhnout značných zisků na válce v Koreji. Peníze však již r.1954 byly dávno pryč. Hudson v tomto roce vykazoval ztrátu 10,5 milionu dolarů, Zatímco Nash naopak docílil zisku 14 milionů dolarů, jehož výše byla však vzhledem k jeho obratu jedné miliardy dolarů zanedbatelná. Nový typ Rambler byl nástupcem řady Nash Rambler. Zvenčí se vyznačoval panoramatickým čelním sklem. Byl osazen V-8 Packard. Společnosti Hudson ani Nash totiž vlastní V-8 ještě nevyráběly. Také samočinnou převodovku Ultra-Matic dodával Packard. Vlastní V-8 byl AMC schopen do vozů montovat až od r.1956. Sortiment tehdy zahrnoval typové řady Rambler, Statesman a Ambassador. První dva z těchto vozů byly standardně poháněny řadovým šestiválcem 3205 cm³, na přání pak V-8 4097 cm³. Ambassador byl osazen motorem V-8 5359 cm³ o max. výkonu 189,8 kW. Skutečné nadšence uspokojoval Rambler Rebel s motorem Ambassador. V souladu s praxí společnost Nash vznikaly návrhy karoserií ve studiu Pininfarina a jejich působivost ve většině případů umocňoval dvoubarevný lak. Přesto se společnost AMC těžko dopracovávala zisku. Roku 1956 čelil celý americký automobilový průmysl velkým obtížím. Koncern AMC tehdy utratil 20 milionů dolarů. Součástí AMC se stala kdysi samostatná značka Rambler. od r.1958 už vozy označené jako Hudson nebo Nash neexistovaly prodávaly se pod značkou Rambler a měly zcela nové karoserie. Okamžitě zaznamenaly obrovský úspěch a společnost AMC přinesly zisk 60 milionů dolarů. AMC vyráběl mnoho neobvyklých automobilů a čas od času rovněž přebíral nápady od jinud. Malá automobilka měla ve svém výrobním programu i sportovní vozy. Gremlin byl sotva delší než VW Brouk a ve skutečnosti se schodoval s AMC Hornet, ovšem se seseknutou zádí. Existoval také typ Pacer, jehož širší pravé dveře měly usnadňovat nástup a výstup cestujícím na straně u chodníku.
----------------------------------------------
Rambler American r.v.1958
Počet vyrobených kusů: 42 196
Zvláštnosti: Přestože poslední rambler společnosti Nash našel svého kupce v r.1956, objevil se v r.1958 tento typ znovu jako AMC Rambler American.Vozidlo se dodávalo s jedinou dvoudveřovou karoserií a šestiválcovým motorem o max. výkonu 66,2 kW.
Ambassador r.v.1959
počet vyrobených kusů: 23 799
Zvláštnosti: Z celkového počtu téměř 24 000 prodala společnost AMC v r.1959 jen 1477 sedanů. Jejich samonosná karoserie byla osazena V-8 o objemu 5359 cm³ a max. výkonu 201,5 kW. Standartně byla dodávána samočinná převodovka Flash-O-Matic, kterou mohla na přání nahradit třístupňová převodovka mechanická.
Javelin r.v.1968-74
Počet vyrobených kusů: 235 497
Zvláštnosti: Javelin byl reakcí na Chevrovet Camaro. Z původních rozměrů poníka vyrostl do r.1974 do podoby plnokrevného koně. Délkou 4810 mm se r.1968 totiž ještě řadil k menším vozům, avšak r.1974 měřil 4960 mm. Zdvihový objem šestiválců a V-8 se pohyboval v rozmezí 3,8 až 6,6 litru.
Gremlin r.v.1970-78
Počet vyrobených kusů: více než 600 000
Zvláštnosti: Gremlin znamenal pro americké studenty totéž co pro jejich francouzské kolegy Citroen 2CV. Uvedení vozu 1. dubna 1970 nebylo míněno jako aprílový žert. Šlo o jeden z nejlépe prodávaných vozů značky AMC. Dodával se jak s šestiválci tak s V-8. Zdvihový objem V-8 činil 5 litrů a jejich max. výkon byl 111,8 kW.
AMX r.v.1968-71
Počet vyrobených kusů: 19 134
Zvláštnosti: AMX byl dvoumístnou verzí typu Javelin, zcela zřetelně navrženou stejným designérem, Dickem Teaguem. Automobil se dodával pouze se dvěma V-8 o objemech 6 nebo 6,4 litru a max. výkonech 216,2 nebo 242,7 kW. Šlo o nebezpečně rychlý vůz s max. rychlostí 230 km/h.
Pacer r.v.1975-80
Počet vyrobených kusů: 280 859
Zvláštnosti: Pacer byl třídveřový automobil, jehož pravé dveře jsou šiřší než levé. Jeho délka činila 4360 mm a šířka byla 1960 mm. Pro srovnání VW Brouk: 4030 mm x 1540mm. Do r.1978 byl osazen šestiválci 3,8 nebo 4,2 litru a poté jej poháněl pětilitrový V-8.
Fotoalbum: www.clubslevarna.rajce.net/AMC
Další zajímavé příspěvky nebo fotky můžete zaslat na X.sniper@email.cz a budou průběžne přidány.