Jdi na obsah Jdi na menu
 


Bentley

20. 1. 2009

Bentley

 

Země původu: Velká Británie

 

 Walter Owen Bentley, známější jako W. O., se narodil v září 1888 v Londýně. V šestnácti letech se vyučil v lokomotivce železnice Great Northern Railway v anglickém Doncasteru. Se starším bratrem H. M. Bentleyem založil roku 1918 společnost Bentley a pustil se do výroby hvězdicových motorů pro britské Královské letectvo ( RAF ). Hned po I. světové válce se bratři přeorientovali na produkci znamenitých automobilů, poháněných motory zdvihových objemů 4,5 , 6,5 a 8,0 litrů. Většinu výroby tvořila sportovní auta, která byla ve své třídě prakticky neporazitelná. Důkazem jsou i čtyři vítezství vozidel Bentley ve čtyřiadvacetihodinovém závodě v Le Mans ve dvacátých letech. W. O. Bentley byl nadaný konstruktér, avšak špatný obchodník. Jeho společnost se proto nejméně třikrát ocitla na pokraji bankrotu. Po čtvrté ji bylo možné zachránit už jen prodejem. Skončila v rukou společnosti Rolls-Royce. Ta sice bývalému majiteli umožnila nadále setrvat v práci, avšak Bentley přešel k Lagondě, kde se cítil více doma. Pro tuto značku také navrhl vynikající dvanáctiválec zdvih. objemu 4.5 litru, který se vyráběl i po II. svět. válce. W. O. Bentley se dožil 83let- zemřel jako chudý v roce 1971. Bohatý nebyl nikdy, a proto mu členové značkového klubu majitelů Bentley ( Bentley Owners Club ) brzy po válce předali šek a později jej obdarovali ojetým vozidlem Mini. Pod vedením samotného Bentleye vzniklo jen asi 3061 automobilů, z nichž většina zůstáva v pojízdném stavu. Totéž lze říct i o vozech vyrobených poté. Zdá se, že tato auta jsou prakticky nezničitelná. R.1939 vznikl prototyp Bentley Mark VI, který během války doznal mnohých zdokonalení. Mark VI pak vyjel z výrobní linky, jakmile se továrna mohla vrátit k produkci osobních aut. Pohon tohoto vozu zajišťoval motor o zdvihovém objemu 4257 cm³. Jeho max. výkon společnost Bentley tajila s obvyklou poznámkou, že je dostatečný. Jistě nepřeháněla, neboť motor dokázal tomuto dvoutunovému autu max. rychlost přes 150 km/h. Před válkou se většina automobilů Bentley a Rolls-Royce dodávala jako šasi, na která si zákazníci nechali vyrobit karoserie podle svého přání. Tato strategie se po válce změnila, a tak se dvě třetiny vozů Mark VI prodaly se čtyřdveřovou karoserií dodávanou továrnou. Převrtáním motoru typu Mark VI vznikl v r.1952 R-Type. Jeho karoserie se téměř shodovala s předchozím typem. Úhledné dvoudveřové karoserie tvořila na podvozku R-Type karosárna Mulliner, která v té době byla již součástí společnosti Rolls-Royce. Tyto vozy s poněkud vyladěným motorem byly v prodeji pod označením Bentley Continental Sports Saloon. Tehdejší tiskové materiály uváděly jejich max. rychlost 200 km/h. Po R-Typu následoval značně zdokonalený Bentley S Type. Měl ještě robustnější podvozek, posilovač řízení a na přání samočinnou převodovku. Zákazník si mohl objednat i modernější karoserii. Roku 1959 se po představení Rolls-Royce Silver Cloud II ( s motorem V-8 ) objevil na shodném podvozku i Bentley S 2. Jeho motor zdvihového objemu 6230 cm³, byl ještě tišší než předchozí šestiválce. K výrobě karoserií sedanů a kabrioletů sloužila ocel. Vyjímku tvořil model S 2 Continental s hliníkovou karoserií. Poslední skutečný Bentley, který si zachoval navzdory schodným mechanickým prvkům s Rolls-Royce svůj vzhled, nesl označení S 3. Následující automobily už měly shodnou karoserii s automobily Rolls-Royce. Lišily se jen firemníni štítky a maskou chladiče. Bentley T1 byl prvním vozem značky, který zavrhl samostatný podvozek a měl samonosnou karoserii. K dalším technickým prvkům vozu patřilo nezávislé zavěšení všech kol, vybavených kotoučovými brzdami.

---------------------------------------------- 

 

Bentley Mark VI r.v.1946-52

Počet vyrobených kusů: 5201

Zvláštnosti: Přestože se Mark VI dodával se čtyřdveřovou tovární karoserií, byl na objednávku k dispozici j jako kompletní šasi. Ta pak bývala osazena úhlednějšími výtvory specializovaných karosářských dílen Park Ward, James Young, Mulliner, Pininfarina aj.

 

Bentley R-Type r.v.1952-55

Počet vyrobených kusů: 2320

Zvláštnosti: Karoserií se R-Type prakticky shodoval se svým předchůdcem. Na přání se dodával se samočinnou převodovkou.

 

Bentley S 1 r.v.1955-59 

Počet vyrobených kusů: 3538

Zvláštnosti: Díky své nové karoserii poslal typ S 1 své předchůdce do říše staromódních automobilů. Vozidlo nabízeli jako kupé, sportovnější model Continental a kabriolet.

 

Bentley S 2 r.v.1959-62 

Počet vyrobených kusů: 2310

Zvláštnosti: Velký rozdíl mezi typy S 1 a S 2 se skrýval pod kapotou. Spolehlivý šestiválec byl u novějšího vozu nahrazen modernějším V-8 objemu 6230 cm³.

 

Bentley S 3 r.v.1962-65

Počet vyrobených kusů: 1630

Zvláštnosti: S 3 byl poslední opravdový Bentley. následující typy se karoserií shodovaly s automobily Rolls-Royce. Celkem 312 kusů se prodalo jako kupé ( neboli Continental ).

 

Bentley T 1 r.v.1965-77

Počet vyrobených kusů: 1712

Zvláštnosti: Po dlouhém odmítání koncepce samonosné karoserie se r.1965 vzdaly i značky Rolls-Royce a Bentley. Nepřítomnost podvozku vyůstila v nišší hmotnost vozů, která se projevila i menší žíznivostí motorů. Bentley T-Seriesbylo dvojníkem Rolls-Royce Silver Shadow.

 

 

Fotoalbum:

Další zajímavé příspěvky nebo fotky můžete zaslat na X.sniper@email.cz a budou průběžně přidány.

 

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

ok

(alex, 26. 4. 2011 11:52)

bezva článek!