Borgward
Borgward
Země původu: Německo
V březnu 1949 se na ženevském autosalonu poprvé představil nový německý automobil. Šlo o typ Hansa 1500, který zhotovil Carl Friedrich Wilhelm Borgward ( 1880-1963 ). Tento vůz byl skutečně prvním novým automobilem, který vznikl po válce v Německu. Americký styl karoserie s blatníky, které tvořily nedílnou část jejích tvarů, byl důsledkem Borgwardova pobytu v táboře pro válečné zločince. Zde totiž studoval americké publikace. Automobil prinesl obrovský úspěch- do ukončení výroby v r.1952 bylo prodáno 22 000 kusů. Nástupcem se stala Hansa 1800, jež se dodávala také jako kabriolet a s dieselovým motorem. Roku 1954 se představil typ Isabella, vyráběný jako sedan, kupé a kombi. Celkem vznikl v počtu 200 000 vozů. Jediným vlastníkem a akcionářem byl Carl Borgward. Tento průmyslník byl ve svých názorech nesmírně výstřední. Jako by totiž nestačilo, že každá z jeho tří značek ( Borgward, Lloyd a Goliath ) disponovala vlastní obchodní sítí, měla také vlastní výzkumné a vývojové pracoviště. Kdyby jedna ze společností utrpěla ztrátu, využil by se k jejímu kryrí zisk z ostatních. Díky těmto faktům není překvapením, že se v r.1960 Borgwardovo impérium finančně zhroutilo. Dnes víme, že nebylo šťastné vstupovat s velkým typem Hansa 2400 v r.1952 do segmentu vozů, který si zabral Mercedes-Benz. Typové jméno Hansa se objevovalo u většiny typů značky. Vůz nikdy nepřekona počáteční obtíže, a tak byl r.1955 z výroby stažen. Prodal se v počtu pouhých 1032 kusů. Následoval další velký Borgward - typ 2300. Vznikl v počtu 2500 vozů. Poté společnost zkrachovala. Úspěch nečekal Carla Borgwarda ani se značkou Goliath. Ta se představila v r.1950 prostřednictvím vozu s dvoudobým motorem o objemu 700 cm³ později zvýšeného na 900 cm³. Nakonec byl osazen čtyřdobým motorem 1100 cm³. Borgward se pokusil oživit image auta novou karoserií a přejmenováním auta na Hansa 1100. Ani to už nepomohlo a společnost zkrachovala. Z již vyrobených dílů potom ještě vzniklo několik stovek aut. Borgward více uspěl s vozidly Lloyd. Stejnojmenné miniaturní auto bylo uvedeno na trh v r.1950. Mělo karoserii z překližky a dvoudobý dvouválcový motor objemu 293 cm³ o max. výkonu 7,4 kW. Se zvýšením objemu na 386 cm³ čekala r.1953 vozidlo i změna označení z Lloyd 250 na Lloyd 400. Lloyd 600 měl oceovou karoserii a čtyřdobý dvouválcový motor 596 cm³. Roku 1957 se s označením Alexander objevila luxusní verze tohoto vozu. Posledním vyrobeným Lloydem byl typ Arabella. Poháněl jej plochý čtyřválcový motor s protilehlými válci ( boxer ) o objemu 596 cm³. Společnost se zhroutila, ještě než byl tento vůz představen trhu. Pád koncernu Borgward zaplnil ve své době mnohé novinové stránky, neboť s sebou přinesl ztrátu zaměstnání tisíců dělníků. Krach bylo možné odvrátit- stačil jen jiný přístup města Brémy a méně neoblomné názory Carla Borgwarda.
----------------------------------------------
Hansa 1500 r.v.1949-52
Počet vyrobených kusů: 22 504
Zvláštnosti: Hansa 1500 byla moderní svými tvary i mechanickými prvky. čtyřválec o objemu 1498 poskytoval max. výkon 35,3 kW.
Hansa 2400 r.v.1952-55
Počet vyrobených kusů: 1032
Zvláštnosti: Šlo o první luxusní Borgward. Pohon zajišťoval šestiválcový motor 2337 cm³ o max. výkonu 60.3 kW. K prvkům standartní výroby patřilo elektrické ovládání oken, na přání se dodávala samočinná převodovka.
Borgward Isabella r.v.1954-61
Počet vyrobených kusů: 202 862
Zvláštnosti: Byla nejlepší ze všech vozů značky. Tento prakticky nezničitelný automobil měl dvoudveřovou samonosnou karoserii, která poskytovala dostatek prostoru pěti dospělým. Motor 1493 cm³ dosahoval max. výkonu 44,1 kW a v provedení TS dokonce 55,2 kW.
Borgward 2,3 Liter ( P 100 ) r.v.1959-61
Počet vyrobených kusů: 2587
Zvláštnosti: Na tento velký vůz doplatila společnost krachem a ukončením činnosti. Byla to jistě ostuda, neboť Borgward 2300 bylo pěkné auto s pneumatickým odpružením. Výkon 73,6 kW jeho šestiválcovému motoru stačil na dosažení max. rychlosti 160 km/h.
Goliath 700 r.v.1950-57
Počet vyrobených kusů: 36 296
Zvláštnosti: Goliath měl sice moderní karoserii, avšak zastaralý, vpředu umístěný dvoudobý dvouválcový motor. Vzniklo také 26 sportovních aut s karoserií Rometsch.
Goliath/Hansa 1100 r.v.1957-63
Počet vyrobených kusů: 14 908 a 27 751
Zvláštnosti: Typ 1100 byl posledním vozem Goliath. Vzhledem ke ztrátě důvěry veřejnosti v tuto značku byl vůz znovu pojmenován jako Hansa. Provedení Hansa se lisí ploutvičkami, jež se v souladu s tehdejší módou montovaly na zadní blatníky.
Lloyd 300 r.v.1950-52
Počet vyrobených kusů: 18 087
Zvláštnosti: Německá přezdívka tohoto auta naznačovala, že vůz drží pohromadě jen díky leukoplasti. Jeho karoserie byla vyrobena z třívrstvé překližky, čalouněné kůží. Pohon zajišťoval dvouválec o objemu 293 cm³ a max. výkonu 7,4 kW. Auto dosahovalo max. rychlosti 75km/h.
Lloyd 600 r.v.1955-61
Počet vyrobených kusů: 36 296
Zvláštnosti: Závěrečné vozy typu Lloyd 600 a jeho provedení Alexander měly ocelovou karoserii a čtyřdobý motor. Ten získal r.1957 ventilový rozvod OHC a jeho max. výkon vzrostl z 14 kW na 18,4 kW.
Lloyd Arabella r.v.1959-63
Počet vyrobených kusů: 47 042
Zvláštnosti: Arabella se stala jednou z příčin krachu koncernu Borgward Automobil byl zdrojem neustálých problémů a náklady na jeho garanční opravy se vymkly z rukou. Motor měl max. výkon nejprve 25 potom 33,1 kW.
Fotoalbum:
Další zajímavé příspěvky nebo fotky můžete zaslat na X.sniper@email.cz a budou průběžně doplněny.